phone 721 078 599
Volejte v po-so: 8-19 hod

ZDARMA propojení na hypotečního specialistu

Propojení se specialistou

Poptávka po chalupách a chatách prudce sílí

Vydáno 9. 5. 2016

 

Na začátku jara se lidé tradičně nejvíce v roce začnou poohlížet po víkendovém bydlení. Jejich letošní zájem o koupi chaty či chalupy je však o poznání výraznější než v uplynulých letech − oživení realitního trhu se týká i zbytných nemovitostí. Podle realitních makléřů se s rekreačními objekty dobře obchoduje i v chudších regionech.

"Ještě nemáme všechna čísla za celý první kvartál, nicméně již tak je možné říct, že se oproti loňskému prvnímu čtvrtletí počet prodaných rekreačních nemovitostí zvýšil až o 38 procent," potvrdil Tomáš Hejda za síť realitních kanceláří Re/Max. Nejvíce chat a chalup prodávají makléři dlouhodobě ve Středočeském kraji a dále v jižních Čechách a v Krkonoších. Prodeje rekreačních objektů v realitních kancelářích Re/Max rostou rok od roku již několik let v řadě. "Hlavní sezona začíná až ve druhém a třetím kvartále, kdy se jich prodají stovky," doplňuje Hejda.

Zvýšenou poptávku v prvních měsících letošního roku dokládá například také index zájmu inzertního portálu Realitymix.cz. Ten vyjadřuje potenciál poptávky po rekreačních objektech v jednotlivých měsících na základě počtu zobrazení inzerátů, počtu dotazů či zájmu o prohlídku nemovitosti. "Není to žádné měřitelné číslo, ale přesně vystihuje, co se na trhu děje," podotýká Petr Čech ze společnosti Dalten, jež realitní portál provozuje.

Největší propad poptávky po takzvaném druhém bydlení byl v ekonomicky slabším roce 2011. Od roku 2012 ale stabilně roste a první měsíce letošního roku potvrzují, že zájem je oproti loňsku opět silnější.

Roubenek není dost

Podle společnosti M&M reality holding, jež má pobočky po celé republice, je nabídka chat dostatečná, ale řada z nich nesplňuje nároky kupujících. Lidé podle makléřů požadují vyšší standardy, například již nechtějí chatu se suchým záchodem. "Většina nabízených nemovitostí vyžaduje větší rekonstrukce a to zájemce svým způsobem odrazuje," říká Josef Dolanský, ředitel pobočkové sítě M&M reality holdingu.

Podstatně omezenější výběr chalup je především v horských oblastech v dobré dostupnosti ke sjezdovkám. Lidé požadují klidné prostředí − samoty či polosamoty. "Stále oblíbenější jsou roubené a poloroubené chalupy, kterých je v nabídce nedostatek. Jejich nabídka stále nepokrývá poptávku, kterou jsme schopni obchodně realizovat," vysvětluje Radek Koleček, oblastní manažer M&M reality holdingu.

Realitní kanceláře pod hlavičkou Next Reality Group pociťují úbytek rekreačních objektů, především v okolí velkých měst. "Některé lokality, dříve chatové, jsou přeměněny územními plány na lokality k bydlení a staví se zde domy. Chalupy jsou často upravovány nebo využívány jako objekty k trvalému bydlení," říká Robert Hanzl, obchodní ředitel Next Reality Group. Ceny těchto nemovitostí meziročně vzrostly zhruba o 10 procent, upozorňuje Hanzl.

Pokud lze v objektu celoročně bydlet nebo je pozemek možné zastavět rodinným domem, jeho cena podle Hanzla roste. Kupující by si ovšem měli ohlídat právní aspekty. "U chat je nejvíce problémů − vlastnictví pozemků, přístupové cesty atd.," říká Hanzl.

Nejžádanější lokality jsou podle makléřů podhůří Krkonoš, Orlické hory a Broumovský výběžek. "Spíše jsou preferovány objekty na samotě, ale s dobrou dostupností po pozemní komunikaci," doplňuje Dolanský z M&M reality holdingu.

Podle Pavla Hassmana, majitele několika realitních kanceláří značky Re/Max, se dobře obchoduje s chatami i v ekonomicky chudších oblastech, jako jsou Chomutovsko nebo Lounsko. "Už to ale nejsou chalupáři, kteří by dřeli na zahradě, hledají spíše klid a odpočinek než práci," popisuje Hassman.

 

 

Podobné zkušenosti má i Jan Kynčl z jindřichohradecké realitní kanceláře AB-Rako. Starší lidé už práci na chalupě nezvládají a jejich děti často starosti s nemovitostí nechtějí převzít. Objekty proto prodávají. Víkendové chalupáře pak nahrazují především ti, kteří se z měst stěhují na venkov. "Pozorujeme, že si tito klienti předělávají rekreační objekty na stálé bydlení," říká Kynčl a dodává, že se jedná především o lidi středního věku.

Na Jindřichohradecku podle Kynčla v posledních letech došlo k masivnímu odlivu "lufťáků", tedy osob z Prahy, Brna a dalších velkých měst, kteří tam dříve vlastnili chalupy. Důvodem je především dlouhé dojíždění. Lidé už nechtějí trávit hodiny cestováním. A mladší generace podle něj tolik nestojí o závazek, který vlastnictví chalupy představuje. Raději cestuje do zahraničí. V jižních Čechách tak dnes kupují rekreační objekty častěji obyvatelé z kraje.

Pro sebe i na pronájem

Část lidí si kupuje chatu nebo chalupu nikoliv k rekreaci, ale s tím, že budou v objektu bydlet nastálo nebo v teplejší polovině roku. To se týká hlavně horských oblastí. "Díky tomu, že se lidé opět vracejí na české hory a provozovatelé areálů zlepšují servis i mimo zimní sezonu, poptávka po těchto objektech roste. V naší nabídce jsme měli několik nemovitostí, roky o ně nebyl zájem, a v posledním roce se vše prodalo," popisuje Koleček z M&M reality holdingu.

"Mnoho investorů hledá tyto objekty nejen pro své rodinné využití, ale také za účelem pronájmu, o který je stále velký zájem, především ze strany klientů z velkoměst jako Brno, Ostrava, Praha," dodává Koleček.

Podle realitních makléřů koupi těchto rekreačních nemovitostí nahrává i situace na úvěrovém trhu. "Motivaci k nákupu podporují i banky, které poskytují na rekreační objekty hypotéky. Například Komerční banka až do 100 procent hodnoty nemovitosti," upozorňuje Hanzl z Next Reality Group.

Zatímco po bytech je poptávka celoroční, poptávka po chatách a chalupách se koncentruje do období března až května a v druhé polovině roku od září do listopadu. Podle zkušeností M&M reality je průměrná doba prodeje šest měsíců. Pokud je však cena rozumně nastavena, nemovitost lze podle Hanzla na jaře a v létě prodat do tří měsíců. Někdy k rychlejšímu prodeji přispěje investice do úprav objektu.

Podstatně odlišná situace je u velkých objektů, jako jsou penziony a hotely, jejichž ceny kvůli slabší poptávce rapidně klesají.

 

Autor: Martina Marečková, HN