Napište nám
ZDARMA propojení na hypotečního specialistu
Propojení se specialistou
reprezentativní příklad
Stát zvýhodňuje pořizování vlastního bydlení mimo jiné možností odpočtu úroků z hypoték v rámci ročního daňového přiznání. Průměrná česká domácnost tak může ušetřit stovky až tisíce korun měsíčně.
Daňové zvýhodnění z hypotečních úvěrů a úvěrů ze stavebního spoření mohou využít zaměstnanci i osoby samostatně výdělečně činné. Podmínkou u zaměstnanců je odvádět měsíčně na daních více, než činí zákonná sleva na poplatníka. Obdobné pravidlo platí i pro OSVČ – v ročním souhrnu musí dosáhnout alespoň takového výdělku, který zakládá daňovou povinnost.
Zákon o daních z příjmu definuje dvě základní podmínky odpočtu úroků z daní. Těmi jsou použití hypotéky pouze na bytové potřeby a nutnost, aby poplatník, který odpočet z daní uplatňuje, byl zároveň uveden na úvěrové smlouvě – tedy byl přímým účastníkem úvěru, ne jen faktickým plátcem.
Podmínka použití hypotéky na bytové potřeby je splněna, pokud je kupován byt či dům za účelem trvalého bydlení, a to pro sebe nebo některou z blízkých osob – druhého manžela, děti, rodiče nebo prarodiče jednoho z manželů. Stejně tak lze odpočet uplatnit, pokud je úvěr použit na údržbu bytu či domu nebo ke koupi pozemku – za předpokladu, že se na něm začne do 4 let od uzavření úvěrové smlouvy stavět nemovitost určená k bydlení.
Pokud je část nemovitosti používána k pronájmu, podnikatelské nebo jiné výdělečné činnosti, smí se uplatnit odpočet zaplacených úroků z hypotéky pouze z poměrné části, která je opravdu užívána k bydlení.
Účastníkem hypotečního úvěru je každá zletilá osoba uvedená ve smlouvě. Účastníků jedné hypotéky může být i více. V takovém případě může daňový odpočet uplatnit buď jeden, nebo všichni rovným dílem.
Daně se snižují jen o zaplacené úroky, nikoli o celou výši splátek. Celkově si smí členové jedné domácnosti dohromady odečíst z daní na tyto účely 300 000 Kč ročně, maximálně 25 000 Kč měsíčně, pokud neplatili úroky z hypotéky po celý rok.
Celkem tak lze ušetřit na daních až 45 000 Kč za 1 kalendářní rok. Není přitom rozhodné, zda má domácnost jen jeden úvěr pro bytové potřeby nebo jich splácí několik – maximální odpočet zůstává stejný.
Na přelomu roku úvěrující banky zasílají potvrzení o poskytnutém úvěru, na němž je uvedena i výše zaplacených úroků. Ty si je možné následně odečíst od daňového základu. K daňovému přiznání je pak důležité přiložit originál tohoto potvrzení. Pokud je uplatňován daňový odpočet z hypotéky první rok, je nutné přiložit k daňovému přiznání i výpis z katastru nemovitostí. Pokud bude podávat daňové přiznání za zaměstnance zaměstnavatel, musí zaměstnanec odevzdevzdat originály těchto dokumentů do mzdové účtárny. V tomto případě je možné se setkat s požadavkem na doložení dalších dokumentů, např. smlouvy o úvěru nebo potvrzení, zda si spoludlužník také odečítá nebo naopak neodečítá úroky.
Odpočet úroků z hypotéky od základu daně lze využít i při refinancování hypotéky.
Zdroj: www.csas.cz