Napíšte nám
BEZPLATNÉ prepojenie na hypotekárneho špecialistu
Prepojenie so špecialistom
reprezentatívny príklad
Úvěrové moratorium umožňující odklad splátek po více než půl roce od svého vyhlášení končí. Od začátku listopadu tak nabíhá standardní režim splácení dle doposavad platných úvěrových smluv. Přesto to však neznamená, že by situace byla totožná jako před koronavirovou krizí.
Banky opakovaně zdůrazňují svou ochotu všem dlužníkům, kteří se dostanou do jakýchkoliv problémů se splácením, v současné době maximálně vyjít vstříc. Kromě úpravy splátek v podobě prodloužení splátkového kalendáře a snížení měsíčních plateb připadá v úvahu i jejich odklad. Ten však není úplně zadarmo, jelikož se propisuje do úvěrových registrů a v budoucnu tak může dlužníkovi ztížit žádost o nový úvěr. Krátkodobě však může takovýto krok výrazně pomoci.
V zásadě však platí, že prioritní je pro úvěrující instituce především snaha o smírné řešení problému. K tomu je však potřeba banky informovat, a to ideálně s předstihem.
V případě finančních obtíží vyvolaných nepříznivými dopady epidemie koronaviru a souvisejících opatření je možné zažádat na krajské pobočce Úřadu práce ČR o dávku mimořádné okamžité pomoci. Týká se to především situací, kdy se člověk ocitne bez finančních prostředků nutných k uhrazení základních životních potřeb jako je nákup jídla, hygienických potřeb či nákladů na bydlení, kam se nově kromě nájmu a energií či dalších služeb řadí i hypotéka. Při tom jiné typy úvěrů, jako leasing na auto či podnikatelský úvěr zůstávají nadále z této dávky vyloučeny.
Dávka je nenároková a podléhá schválení úředníky příslušného Úřadu práce ČR. Má sice jednorázový charakter, ale lze o ni požádat opakovaně. V řízení se nepřihlíží k majetkové situaci žadatele, ale pouze k aktuálním příjmům, nákladům a zůstatkům na účtech. O dávku lze požádat jen v rámci celé domácnosti. Na stranu druhou jsou však příjmy i zůstatky na účtech během posuzování děleny různými poměry, díky čemuž na ni může mít nárok širší okruh žadatelů. Více o podmínkách zde.
Pozitivem je určitě možnost vyřídit vše z pohodlí domova online. Je nutné si nachystat zejména výpisy z bankovních účtů, případné potvrzení o příjmu od zaměstnavatele, doklady k nákladovým položkám (nájem, úvěr na bydlení, inkasa energií a služeb). Pro rychlost a úspěšnost celého řízení je klíčová komunikace, tedy vyžadované podklady a informace poskytnout rychle a v odpovídající kvalitě. Je potřeba tedy po podání žádostí hlídat e-mailovou či datovou schránku a přijímat telefonní hovory obvykle začínající číslem 950. Pokud je vše v pořádku, požadovaná dávka by se měla na účtu objevit v řádu dní.
Stát tak přichází s dalším, dříve nevídaným využitím už fungujícího nástroje podpory. Díky tomu by se mělo podstatně snížit procento domácností, které nebudou schopné kvůli dopadům koronakrize v následujících měsících hradit své závazky související zejména s bydlením.
Autor: Vojtěch Hebnar